Oppiminen vaatii heittäytymistä uuteen!

Näin uuden vuoden alkaessa moni meistä on antanut lupauksia muuttaa toimintatapojaan – syön vähemmän suklaata, juon vähemmän viiniä, harrastan enemmän liikuntaa. Uusien asioiden toteuttaminen vaatii tietoista päätöstä aloittaa jotain uutta ja samalla luopua vanhasta. KUMOUS-hankkeella on alkamassa oppimisen vuosi.

Joulun pyhinä tuli keskusteltua sukulaisvierailuilla mitä kukin ajattelee oppimisesta. Vanhempi sukupolvi muisteli kouluaikojen opiskelun olevan päähän pänttäämistä. Heidän mielestään opettajalla piti olla oikea vastaus kaikkeen.

Itse muistelin peruskouluaikojeni ryhmätöitä. Saimme maantiedon tunnilla etsiä tietoa tietokirjoista eri maista ja tehdä niistä eräänlaisen kollaasin piirtämällä ja kopioimalla tietoja. Luova osuus oli tietojen keräämisessä ja paperille asettelussa. Ja toki oli jännittävää suunnitella kuka minkäkin osuuden esittäisi. Lukioikäinen tyttäreni on tehnyt sittemmin samaa, mutta surffaten tiedot internetistä.

Ala-aste-ikäinen tyttäreni on puolestaan saanut opettajalta haasteen säveltää yhdessä eri soittimia taitavien oppilaiden kanssa uuden kappaleen. (Juu – ihan tavallisessa peruskoulussa.) Vain aihe oli annettu. Kappaleen piti liittyä talveen. Opettaja antoi oppilaille vapaat kädet luoda ja lausui: Kyllä te osaatte! Ryhtykää vaan toimeen.

Huimaa! – ajattelin kun kuulin. Muistan tyttäreni tuskailleen luovan prosessin vaikeutta ja tuskallisuutta. Ekalla tunnilla oppilaat olivat vain hämmentyneinä näppäilleet eri soittimia. Toisella tunnilla yksi keksi pätkän melodiaa, toiset siitä innostuivat ja jatkoivat kehittelyä. Kolmannella tunnilla oppilaat alkoivat jo kokeilla soittaa kappaletta yhdessä. Ja siis todella – uusi kappale syntyi, nimeltään: Jäinen valtakunta. Se esitettiin myöhemmin koulun juhlassa.

Oppiminen voi olla siis kaikkea tätä: vanhojen tietojen opettelua, tietojen yhdistelyä uudella tavalla ja uuden tiedon luomista yhdessä. Uuden luomiseen yhdessä liittyy yleensä suloisen katkeraa tuskaa. Osaanko vai enkö osaa? Viitsinkö edes yrittää vai lyönkö hanskat tiskiin? Lopputulos voi kuitenkin yllättää kaikki – luojansakin. On mahtavaa olla tiimissä, jossa luodaan yhdessä jotain sellaista, mihin et yksin olisi pystynyt.

KUMOUS-hankkeessa on alkamassa tammikuussa arvoverkostojen välinen oppimisprosessi. Tarkoitus on luoda kumppaneiden kanssa digitalisaatioon liittyviä palvelukokeiluja, jotka tukevat kansalaisten ja työntekijöiden arkea. Yhteisissä työpajoissa verkostot oppivat myös toinen toistensa kokeiluista. Huimaa! – ajattelen, mutta ei auta kuin ryhtyä toimeen.

Luovaa uutta vuotta 2016!

 

Eveliina Saari toimii KUMOUS-hankkeen projektipäällikkönä ja nautti joulunpyhinä tyttäriensä musiikkiharrastuksesta

WP_20151211_009_kuoro

Kuva on Oulunkylän yhteiskoulun joulukonsertista