Digityöelämässä oppimisen on oltava helppoa

Suunnitteletko lomamatkaa? Jos se on mielessäsi, niin veikkaan, että istut iltaisin googlaamassa matkanjärjestäjien sivustoja ja vertailemassa mieleisiä hotelleja. Matkailuarvostelusivusto Zooverin parin vuoden takaisen tutkimuksen mukaan suomalaisista matkoista 89 prosenttia on online-varauksia.

Digitalisaatio on jo osa arkipäivää, niin työtä kuin vapaa-aikaakin. Palveluilta vaaditaan helppoutta ja tehokkuutta. Mainoksissa luvataan helppoa palveluntuottajien vertailua visuaalisessa ympäristössä, tietoja erilaisista kustannuksista, muiden matkustajien vinkkejä sekä liikematkustajille jopa näkymää oman organisaation matkustuspolitiikkaan.

Haluamme juuri itsellemme sopivia ja räätälöityjä palveluita. Omat toiveet ja kokemukset painavat valinnoissa aiempaa enemmän. Haluamme asioida siellä, missä tunnetaan oma historia, tarpeet ja toiveet, ja osataan antaa juuri minulle mukavin ratkaisu.

Aikuiskoulutukseen tarvitaan digipalveluita

Miksei tuotaisi samanlaista palveluajattelua ja konseptointia aikuiskoulutukseen? Oman osaamisen kehittäminen ja itselle sopivan koulutustarjonnan löytäminen on yhä vaikeaa. Netissä voi vierähtää monta iltaa kun yrittää selvittää lisä- ja jatkokoulutusten antamaa osaamista ja sopivuutta oman työn ja taitojen kehittämiseen.

Tulevaisuustutkija Thomas Frey on arvioinut, että vuonna 2030 maailman suurin internetyhtiö on koulutukseen keskittynyt yritys, jossa robotit opettavat netissä asiakkaita. Aikuisten lisä- ja jatkokoulutuksen kysynnälle vain taivas on rajana.

Osaamisen kehittäminen työn arjessa ei ole helppoa. Aikaa pitäisi jäädä myös yksityiselämälle ja harrastuksiin. Jotta nyt työssä olevat pysyvät tuottavina ja osaavina kansalaisina vielä ne 10 – 30 vuotta, joita meiltä vaaditaan ennen eläköitymistä, aikuiskoulutusjärjestelmään on tehtävä suuri remontti.

Aloitetaan oppilaitosten palveluasenteesta ja koulutustiedon konseptoinnista. Lopputuloksena pitäisi olla aikuisten osaamisen kehittämisen älykäs portaali kaikelle koulutukselle, johon sisällytetään myös neuvontaa, tietoa tukimahdollisuuksista kunkin koulutuksen kohdalla, sekä tärkeä laadun arvioinnin tähditys. Viisi tähteä saanut, alakohtaisesti profiloitu, räätälöintimahdollisuuden sisältämä, ja suurelta osin netissä opiskeltava opintokokonaisuus olisi varma hitti.


Leila Kurki
Asiantuntija Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:ssa
Kumous-hankkeen ohjausryhmän jäsen