Ateriointia koneiden kanssa

Innovaatio on uuteen ideaan perustuva ja käytäntöön sovellettu uusi tai uudistettu toimintatapa, palvelu tai tuote.  Ateriapalvelut ovat kehittyneet vaihe vaiheelta entistä halvempaan, nopeampaan ja asiakasystävällisempään suuntaan.

Ajan kulutusta keskustellen

Hienon ravintolan saattoi tunnistaa vuosikymmeniä sitten valkoisista pöytäliinoista ja ruokalistasta. Vanhojen hienojen ravintoloiden hovimestari johdatti pöytään ja tarjoilija tuli muutaman minuutin kuluttua tuomaan ruokalistan. Tarjoilija tuli kysymään 5-10 minuutin odottelun jälkeen, että oletteko löytäneet listalta jotain mieluista nautittavaa.

Joissakin tilanteissa perinteisissä ravintoloissa kuului vielä neuvotella siitä, miten ruoka oli valmistettu ja millaisilla perunoilla tai vihanneksilla ruoka tulee. Sitten saatettiin odottaa jopa 40 minuuttia ruuan tuloa valkoisen pöytäliinan ääressä. Ruokailuun meni 10 minuuttia ja laskua odoteltiin toiset 10 minuuttia. Vaihtorahoja saattoi vielä joutua joissakin paikoissa odottamaan 5-10 minuuttia. Eipä ihme että ennen puhuttiin ruokatunnista. Siihen ei nykyään ole mahdollisuuksia monellakaan työpaikalla.

Pikaruoka yleistyi

Seuraava kehitysaskel oli, että ravintolassa saattoi tehdä tilauksen ja tarjoilija toi alkupalaksi salaatin pääruokaa odotellessa. Salaattia syödessä nälän kurniminen vatsassa hieman hellitti ja ruuan odottaminen ei tuntunut enää niin nöyryyttävältä. Hieman asiakasystävällisempi kehitysaskel oli, että joissakin ravintoloissa pääruuan tilauksen jälkeen saattoi hakea itse salaattinsa ja leipänsä oman valintansa mukaan.

Joillakin ravintoloilla oli suosituslistat, jotka merkitsivät parempaa ruuan valmiusastetta ja odotusaika lyheni. Vielä tätäkin nopeampaa palvelua saa lounasravintolassa, jossa ruoka on lounasaikaan valmiina noutopöydässä.

Ateriapalveluiden kehitys vei pikaruokaravintoloihin, joissa hampurilaista, kebabia tai pizzapalaa ei tarvinnut odottaa kovin pitkään. Asiakkaalle riitti että hän meni tiskille ja ruoka oli heti tai melko pian valmiina.

Automaatio lisäsi tehokkuutta

Vasta tässä pikaruokakulttuurin kehitysvaiheessa huomattiin automaattien työtä helpottava mahdollisuus. Hampurilaisravintoloiden ovensuuhun ilmestyivät automaatit, joista ruoka valittiin ja maksettiin luottokortilla. Sen jälkeen ruoka haetaan noutopisteestä.

Kuva Kettunen (2016). Asiakas voi valita ruuan pikaruokalassa, maksaa luottokortilla ja noutaa noutopisteestä.

Kuva Kettunen (2016). Asiakas voi valita ruuan pikaruokalassa, maksaa luottokortilla ja noutaa noutopisteestä.

Tästäkin kehitysvaiheen menettelytavasta pystyttiin ottamaan kehitysaskeleita henkilökunnan työtä vähentävään suuntaan. Kehitettiin kuumia ruokia sisältävät kolikkoautomaatit, josta muutamalla kolikolla pystyy nopeasti ostamaan hampurilaisen, kebabin, makkaran tai muuta suuhun pantavaa. Pikaisesti ostetun pikaruuan saattoi nauttia vaikka kävellessään.

Kuva Kettunen (2016). Asiakas voi ostaa lämpimän pikaruuan koneesta kolikoilla ja ottaa sen mukaansa heti nautittavaksi.

Kuva Kettunen (2016). Asiakas voi ostaa lämpimän pikaruuan koneesta kolikoilla ja ottaa sen mukaansa heti nautittavaksi

Kolikkoautomaateillekin löytyi vaihtoehto. Automatisoidun kioskipuodin etuna olivat laajemmat valikoimat. Sieltä ostetun ruuan tai muut tuotteet voi maksaa itse ilman henkilökunnan apua. Kassahenkilökunta on korvattu koneilla, joille näytetään tuotteet ja ne maksetaan luottokortilla. Näissä henkilökuntaa tarvittiin lähinnä vain tavarahyllyjen täyttämiseen.

Kuva Kettunen (2016). Asiakas voi valita puodista tuotteet, näyttää ne koneelle ja maksaa luottokortilla ilman henkilökuntaa.

Kuva Kettunen (2016). Asiakas voi valita puodista tuotteet, näyttää ne koneelle ja maksaa luottokortilla ilman henkilökuntaa.

Kehitys vähensi kustannuksia ja lisäsi palvelun nopeutta

Kehitys on edennyt valkoisen pöytäliinan ääressä odottelusta pikaruokaloihin tai automatisoituihin palveluihin, joissa ruuan saa pikaisesti ravintolassa syötäväksi tai mukaan otettavaksi. Ruuan odottelu nälkäisenä on vaihtunut nopeaan nälän tyydyttämiseen.

Työnantajalle kehitys on tarkoittanut entistä vähäisempää henkilökuntaa. Toisaalta yrittäjien on pitänyt investoida erilaisiin aikaa ja rahaa säästäviin laitteisiin. Omalta osaltaan nämä laitteet ovat luoneet kansantalouteen monia uusia työpaikkoja.

Rahassa ja ajassa tämä ateriapalveluiden kehityskulku tarkoittaa asiakkaalle, että valkoisen pöytäliinan ääressä ruokalistalta ruokailu voi maksaa 30-40 euroa ja kestää tunnin, mutta koneella hoidettu ruokailu maksaa 5-7 euroa ja kestää 5-10 minuutta. Päivittäinen tunnin ruokailu valkoisen pöytäliinan ääressä on vuositasolla noin 10 000 euroa pikaruokaa kalliimpaa ja vie noin kaksi kuukauttatyöaikaa. Itsekukin voi siis säästää ja keksiä parempaa tekemistä kuin valkoisen pöytäliinan ääressä nälkäisenä odottelun.

_MG_9196_kettunenKirjoittaja Juha Kettunen on dosentti ja toimii Turun ammattikorkeakoulussa johtajana sekä Kumous-hankkeen ohjausryhmän jäsenenä.